coaching

Elk kind of elke jongere heeft zijn of haar eigen noden. Tijdens de sessies werken we onder andere met onderstaande werkvormen:
- snoezelen (sensorische integratie, relaxatie…)
- poetsen en verzorgen
- grondwerk
- spelenderwijs leerstof verwerven
- oefeningen op het paard afhankelijk van welk doel voorop wordt gesteld
- reactieve zit en actieve rijtherapie voor motorische doeleinden
- sociale vaardigheden namelijk en opdrachten verwezenlijken voor of met een paard, spelletjes,…
- psychomotorische oefeningen
Elke werkvorm bevat een ruim aanbod aan basisoefeningen, spelvormen en spiegelingen. De meeste oefeningen worden gevisualiseerd met foto's voor de kinderen en daarbij een uitleg. De basisoefeningen worden geleidelijk opgebouwd rekening houdend met de moeilijkheidsgraad en de nodige differentiatie. Tijdens het coachen met spelvormen komen de meer ludieke oefeningen aan bod. Wij streven vanuit een creatieve invalshoek bepaalde doelstellingen na. Het onderdeel spiegelingen is speciaal gewijd aan de kracht van de pony's. De pony's die de spiegel van onze ziel kunnen zijn, ons confronteren en uitdagen en ons dragen. Ze bieden de kans om unieke gesprekken uit te lokken waardoor de kinderen geholpen worden.
observatie & gedrag
We observeren de pony's in hun geheel samen met de kinderen. Hierbij gaat aandacht uit naar de ogen, de neusgaten, de staart en de stand van de oren.
Onze doelen:
- Observeren van ponygedrag
- Waarnemen van sociale omgangsvormen van pony's onderling
- Verwoorden van waargenomen gevoelens bij paarden
- Prikkelen van taalvaardigheden en non-verbale communicatie
- Tactiele waarneming
- Lichamelijk contact met de pony's toelaten
- Bewust worden en versterken van het lichaamsschema
- Versterken van de lateralisatie
- Versterken van auditief geheugen
- Versterken van visueel geheugen
- Versterken van ruimtelijk geheugen

verzorging van de pony's

We verzorgen, wassen en poetsen de pony's samen met de kinderen. Zij geven de pony's ook voeding en water.
Onze doelen :
-
Lichamelijk contact met de pony's toelaten
-
Bewust worden en versterken van het lichaamsschema
-
Versterken van de lateralisatie
-
Stimuleren en versterken van de grove motoriek
-
Stimuleren en versterken van de fijne motoriek
-
Bevorderen van tijdbeleving
-
Bevorderen van ruimtebeleving
-
Prikkelen van de taalvaardigheden
-
Versterken van het geheugen
-
Bevorderen van de concentratie
-
Leren planmatig handelen
-
Leren gestructureerd handelen
-
Bewust worden van het verantwoordelijkheidsgevoel
-
Ontwikkelen van het verantwoordelijkheidsgevoel
verzorging van stal & leefruimte
Samen met de kinderen mesten we stal uit en maken de drink- en voederbakken proper. We leren hen ook materialen van de pony's invetten zodat bijvoorbeeld hun kopstukken soepel blijven.
Onze doelen :
- Leren afwerken van een opdracht en hier ook trots op zijn
- Leren planmatig en gestructureerd handelen
- Stimuleren en versterken van de fijne en grove motoriek
- Versterken van de lateralisatie
- Leren samenwerken
- Bewust worden en ontwikkelen van het verantwoordelijkheidsgevoel
- Versterken van communicatieve en relationele vaardigheden

grondoefeningen

We leren de kinderen het halster aandoen, de pony's verplaatsen op een rechte lijn en het halster afdoen. Daarnaast halen de kinderen de pony's uit de weide of stal en brengen ze hen naar de verzorgplaats. Ze leren met de pony's slalommen tussen kegels, een eenvoudig of zelfgemaakt parcours stappen en de pony's opzadelen.
Onze doelen :
- Leren planmatig handelen
- Leren gestructureerd handelen
- Stimuleren en versterken van de grove motoriek
- Stimuleren en versterken van de fijne motoriek
- Verbeteren van de oog-handcoördinatie
- Leren grenzen aangeven
- Inzicht verwerven in de lichaamshouding en stemintonatie
- Bewust worden van het zelfbeeld
- Versterken van het zelfbeeld
- Volharden, kordaat en streng zijn
- Lichamelijk contact met het paard toelaten
- Interpreteren en gepast reageren op sociale signalen
- Prikkelen van het probleemoplossend denken
- Ontspannen
- Omgaan met lichaamswarmte
- Verruimen van woordenschat en nieuwe begrippen
- Leren inschatten van eigen grenzen
- Bevorderen van ruimtelijk inzicht en perceptie
- Verhogen van de weerbaarheid
reactieve monozit
De kinderen gaan aan de slag met houdings-, bewegings- en oriëntatieoefeningen op de pony's. Ze leren sturen en stoppen op een eenvoudig parcours, in slalom tussen kegels of voeren vaardigheidsoefeningen uit met allerlei materialen : ballen, ringen, pittenzakken of vlaggen. Ook educatieve oefeningen kunnen aan bod komen : cijfers, letters, sommen rijden, kloklezen, tafels automatiseren, geheugenspelletjes, ...
Onze doelen :
- Bewust leren omgaan met evenwicht, balans en coördinatie van het lichaam
- Stimuleren van de houdingscorrectie
- Verbeteren van hoofd- en rompcontrole en posturale respons
- Verbeteren van de oog-handcoördinatie
- Versterken van gewrichten en spieren
- Versterken van de lateralisatie
- Stimuleren van de grove motoriek
- Stimuleren van de fijne motoriek
- Bewust worden van het lichaamsschema en zelfbeeld
- Versterken van het lichaamsschema en zelfbeeld
- Prikkelen van de taalvaardigheden
- Stimuleren van de leermogelijkheden
- Sensorische waarneming
- Bevorderen van de concentratie
- Reguleren van stress en spanning
- Het uiten van emoties
- Vergroten van het zelfvertrouwen

rijtherapie
Sommige kinderen hebben meer tijd nodig om een vaardigheid aan te leren. Het is dan ook onze taak om deze vaardigheden op een aangepast tempo en in een aangepaste en veilige sfeer aan te bieden. Durf dit tijdens het intakegesprek bespreekbaar maken.